Skip to main content

Suluk Sujinah

--- 7 ---

Bismillahirahmanirrahim[1]

Punika Cariyosipun Pandhita Mustakim, Mulang Ngèlmi Dhatêng Kang Rayi Nama Dèwi Sujinah.

Mawi Sêkar.

1. Asmaradana

1. ingsun miwiti amuji | anêbut namaning Suksma | kang murah ing donya mangke | ingkang asih ing ngakerat | kang pinuji tan pêgat | kang rumêksa alam iku | kang asih Nabi Mustapa ||

2. sampune muji Hyang Widi | amuji Nabi Mukhamat | rasululloh sayêktine | kang sinung dening Hyang Suksma | nabi wêkasan mulya | jinurung karsa Hyang Agung | kinarya nayakaning rat ||

3. sakabatira jêng nabi | sakawan kang sinung rahmat | Abubakar

--- 8 ---

Umar rane | Ngusman lan Ngali Murtala | gagêdhuging ngayuda | tan ana wani kang mungsuh | kinarya prajuritira ||

4. sigêgên ingkang winarni | anênggih raja pandhita | Mustakim iku arane | langkung bêkti ing Pangeran | têtêp ngibadahira | asalat kang gangsal wêktu | miwah asalat jumungah ||

5. kang garwa ayu linuwih | pêparab Rêtna Sujinah | langkung bêkti ing lakine | amrih kacangking ing priya | dunya praptèng ngakerat | wanodya wajib tiniru | iku kang aran wanita ||

6. kang garwa umatur aris | anèng sajroning paprêman | paduka krama mring ingong | lah inggih kadi punapa | kawula jarwanana | sapatêmon lawan ulun | ing pundi gèning panggiha ||

7. inggih lamun tuwan panggih | punapa kang tuwan aras | lawan kang dinulu mangke | kang tuwan cêpêng punapa | mila kula atanya | wong lanang panutan ingsun | kula anggêguru tuwan ||

8. mojar Pandhita Mustakim | kang sun cêkêl ananira | sihira sun dulu mangke | datira kang sun tingalana |[2] lawan sipat kang mulya | suksmane sun aras iku | pinanggih ing rahmatullah ||

9. lawan kang sun grayang yayi | kanyataan rasa tunggal |

--- 9 ---


lawan ingsun iku mangke | panggih siphat tri prakara | kalawan wujut tunggal | nora loro ingkang wujud | iya jati kang wasesa ||

10. Dèwi Sujinah nauri | inggih lêrês guru amba | mung paduka guruning ngong | kawula nuwun tuduhna | pêrnatane tiyang salat |[3] mila kawula umatur | sampurnaa kadi tuwan ||

11. mojar Pandhita Mustakim | yayi pêrnatane salat | limang prakara kathahe | iku sajatine tekat | angadêg lungguh ika | arukuk lawan sujud |[4] aniyat lawan sampurna ||

12. alon ature kang rayi | pundi sajatine niyat | raja pandhita wuwuse | yayi sajatine salat | kang niyat langgêng ika | Rêtna Sujinah umatur | têgêse ngadêg punika ||

13. angadêg asale api | dudu api kêna pêjah | dudu api kang ginawe | dudu api kêna rusak | dudu api naraka | sajatine api iku | aksara alip kang mulya ||

14. alip têgêse ngaurip | uripe tan kêna pêjah | iku cahya sajatine | apadhang aran sirullah | yayi pamêjang ingwang | kang garwa nungkêmi suku | inggih lêrês guru amba ||

--- 10 ---

15. wontên atur amba malih | têgêse rukuk punika | raja pandhita wuwuse | yayi manira miyarsa | têgêse rukuk ika | amung sira rabiningsun | prayoga ingsun wêjanga ||

16. kang rukuk asale angin | dudu angin sangking wiyat | dudu angin pêjah mangke | dudu angin ngrusak omah | dudu angin punika | dudu angin barat lesus | pan dudu angin prahara ||

17. dudu angin angatisi | dudu angin sangking arga | kang ngrêbahakên kêkayon | dudu angin mêngkonoa | jatine angin mulya | nora kêndhat siyang dalu | yèn owah rusak jagatnya ||

18. kang pinuji rina wêngi | iku angin kang sampurna | lir toya mili lampahe | nora pêgat sanalika | jatine angin napas | iku yayi Suksma luhur | ingkang masesa ing jagat ||

19. iku têtaline urip | kathahe patang prakara | napas kang rumiyin mangke | ampas kaping kalihira | kaping tiga tanapas | kaping sêkawane nupus | ingkang ijo iku napas ||

20. pujine napas puniki | robani robani ika | ilalloh ampas pujine | nênggih tanapas [tana...]

--- 11 ---

[...pas] punika | laillaha illollah | pujine nupus riningsun | ya hualloh kang sampurna ||

21. kaya ngapa sira yayi | yaiku pamanggih ingwang | Rêtna Sujinah ature | inggih lêrês guru amba | wontên atur kawula | dika wêjang wong asujud | raja pandhita ngandika ||

22. kang sujud asale warih | dudu warih agung asat | dudu we bêngawan lèpèn | dudu toya kêna rusak | dudu toya samodra | dudu banyu sumbêr sumur | pan dudu toyaning rawa ||

23. dudu banyu owah gingsir | dudu banyu sangking jawah | sayêktine banyu mangke | abiru wau warnanya | têgêse banyu ika | nora buthêk nora surut | siyang dalu datan samar ||

24. sajatine warih yayi | anênggih patang prakara | wadi kang rumiyin mangke | madi kaping kalihira | cinatur kaping tiga | iya mani aranipun | maningkêm kaping sêkawan ||

25. kaya ngapa ta sira yayi |[5] iku pamanggih manira | Dèwi Sujinah ature | inggih lêrês guru amba | sangking wêjang paduka | kadospundi yèn alungguh | raja pandhita ngandika ||

26. kang lungguh asale bumi | dudu bumi kêna gêmpal |

--- 12 ---

dudu bumi brangkal mangke | lan dudu bumi ing donya | dudu bumi têgalan | dudu bumi sangking gunung | dudu bumi kêna rusak ||

27. yayi ingkang ingsun panggih | sajatine bumi ika | jisim nakirah arane | iku bumi nyawa suksma | sajatine iku jagat |[6] iya yayi bumi luhung | kang amot syarga naraka ||

28. paran karsanira yayi | iku pamêjang manira | kang garwa nêmbah turnya lon | pan sarwi nungkêmi pada | lêrês pamêjang tuwan | amung tuwan guru ulun | ing dunya praptèng ngakerat ||

29. yayi murat ingsun malih | sajatine ati iya | roh ilapi sayêktine | ratune nyawa sêdaya | wênang aran datulah | langgêng pamisesanipun | iku têrsandhaning Allah ||

30. yayi têrsandhaning angin | rokhani kang ngadêg karya | ingkang muwuhi anane | kang sinung rasa surasa | pan ingaran sirullah | ananira iku wimbuh | têrsandhane rasulullah ||

31. sajatine warih yayi | iya roh robani ika | kang nganggo purbane mangke | êroh kang luwih sampurna | ingkang mundhi ing rasa | kang nugraha purbana gung | wênang ingaran sirullah ||

32. sajatine [saja...]

--- 13 ---

[...tine] bumi yayi | iya roh jasmani ingkang | apan kawimbuhan mangke | kang aran hidayatulah | kang datanpa gatranya | kang misesa marang ingsun | ingaranan wujudolah ||

33. murade kang asal api | uripe iku pan sadrah | kang asal api mangke |[7] uriping napsu punika | mung ingkang asal toya | uripe mangke kadulu | langgêng ing paningalira ||

34. murade kang asal bumi | mêsthi uripipun rasa | lan murade iku mangke | kang asal api punika | makmur mangke ing dunya | lir kumala cahyanipun | mêdal ati putih ika ||

35. ingkang têtingalirèki | kang asal angin punika | sêdarahe rabe mangke | cahyane mancur gumilang | kadya wulan purnama | mêtu sangking ati dadu | puniku dipun waspada ||

36. ingkang asal sangking warih | pasthi uripe lan iman | ati puat ing margane | ijo warnane punika | kang asal bumi iya | imane rêke puniku | yayi datollah namanya ||

37. pan endah warnanirèki | lir damar murup warnanya | ing ati putih margane | murade ati punika | langgêng tan kêna owah |

--- 14 ---

cahyane uripe iku | kadi ingaran cinlautan ||[8]

38. murade kang asal angin | tingal madhêp ing sirollah | pan kadya lintang cahyane | gumilang-gilang apadhang | kadi sasi purnama | murade kang asal banyu | madhêp marang rasa mulya ||

39. datan kêna owah gingsir | kang cahya kadi hèrnawa | ingkang asal api mangke | ngaturakên ingkang cahya | nurani ingkang nama | kang asal banyu puniku | burhana kang katur ika ||

40. ana muradipun malih | anênggih patang prakara | wujude kang api mangke | ingkang angin wada rupa | manubari ping kalihnya |[9] dadi adêg kaping têlu | kaping sêkawane êdat ||

41. anênggih murade angin | limang prakara kathahnya | asma lawan apêngale | jinêm ta lawan lalimpa | anênggih kaping lima | ing puat dununge iku | yêktine rasa sêkawan ||

42. ana muradipun malih | anênggih patang prakara | kang asal bumi wujude | kang ana kêlawan siphat | dadi bêbalung ika | têgêse kaanan iku | ingkang amadhêp ing keblat ||

43. dhadha tanapi ing gigir | tangan kêlawan sukunya | lambung kiwa lan têngêne | irung lawan kupingira | tutuk kalawan [kala...]

--- 15 ---

[...wan] sirah | sakathahe kêna lêbur | yaiku aran kaanan ||

44. sira kawruhana malih | yayi ana wartaningwang | kang ingaran salat mangke | arang kang anglakonana | satus tan ana satunggal |[10] sèwu tan ana tatêlu | aran salat awor ika ||

45. awore tingkah puniki | sadat tininggal ing polah | takbir usali namane | lan ngawruhana ta sira | satuhune kang salat | salat daim aranipun | yèn tan wêruh gurokêna ||

46. aja ningali kang wajib | lampahêna kang rumêksa | waktu lalima kathahe | iku panggawene Suksma | nyatane rasululah | iya salat limang waktu | iku margane sinihan ||

47. kasrah mring nabi sinêlir | milane kinèn asalat | anglairakên wêktune | pêpak panggaotanira | sangking waktu lalima | asta kalih lawan suku | waktu luhur gone nyata ||

48. patang rêkaat puniki | asta kalih lawan muka | lawan pupu karo mangke | anênggih waktu ngasar |[11] inggih patang rêkaat | gigir lawan dhadha iku | lambung têngên lawan kiwa ||

49. kaping tiga waktu mahrib | tigang rêkaat asalat |

--- 16 ---

iya datulah tandhane | grana kalih lawan muka | waktu ngisa punika | sêkawan rêkaatipun | pandulu miwah pamyarsa ||

50. ing sarira nabi singgih | waktu subuh rong rêkaat | punika iya anane | ing êroh kêlawan jasat | milane asêmbahyang | waktu lalima puniku | pan dumunung ing sarira ||

51. nyatane nabi kêkasih | salat limang waktu ika | pan rumêksa ing umate | anganut marang sarengat | madhêp marang ing keblat | anglampahi limang waktu | yaiku lampah kang mulya ||

52. kang garwa sinambut aglis | kang aran Rêtna Sujinah | pandhita rahmat wuwuse | amung sira rabiningwang | donya têkèng ngakerat | pasthi sira garwaningsun | prayoga ingsun wêjanga ||

53. lamun sira anglampahi | yayi pamêjang manira | manggih sawarga ing têmbe | kalamun anèng naraka | ingsun kang ngêntasêna | sakathahe wulang ingsun | yaiku lampah mrêtobat ||

54. sagunge kang amiyarsi | sanak-sanak sun sêdaya | dèn sami anggraitane | tuture janma utama | aja watak sêmbrana | pawarta puniku luhung | pilih

--- 17 ---

ingkang ngawruhana ||

55. ana wangsite Hyang Widi | kang ahlul nglampahi salat | yèn tan wêruh sajatine | sêmbahyang tanpa gawea | angur padha turua | yèn tan wêruh jatinipun | padha sira rungokêna ||

56. yèn sira ayun ngabêkti | angimana ing pawarta | pawarta kang kocap kiye | yèn sira ayun sampurna | wilangên wragatira | sampurnane niyat iku | angadêg lir guladrawa ||

2. Dhandhanggula

1. yèn sira wus iktidal puniki | kawruhana waktu kang lalima | ing pundi wau prênahe | waktu luhur puniku | pundi rêke ing prênahnèki | miwah ing waktu ngasar | pundi nyatanipun | miwah waktu mahrib ika | waktu ngisa lan subuhe iku yayi | ing pundi gène nyata ||

2. yèn tan wruha sêmbahyang kang yêkti | tanpa gawe angur aturua | tiwas kangelan badane | lan sira mangke iku | kawruhana dipun sayêkti | iku jatine sêmbah | iya nyatanipun | aja katungkul sêmbahyang | jêngkang-jêngking kadya janma nginjên jangkrik | tan wêruh dunungira ||

3. sucènira agama puniki | dèn wuninga

--- 18 ---

wilangane raga | kang manjing limang waktune | waktu luhur puniku | rêkaate kawan prakawis | iya alis makripat | iku dunungipun | dene kang darbèni iya | Nabi Brahim malaekate Jabarail |[12] sêkabat Abubakar ||

4. waktu ngasar ya kawan prakawis | dunungipun grana lawan karna | Jêng Nabi Usup kang darbe | de malaekatipun | yayi Malaekat Mikail | sêkabat Bagendha Umar |[13] iya kang winuwus | dene waktu mahrib ika | apan tiga rêkaate iku yayi | cangkêm lan suku ika ||

5. Nabi Ngisa iku kang darbèni | Malaekat Ngijrail kang nyata | Bagendha Ngali sabate | waktu ngisa puniku | rêkaate kawan prakawis | dununge anèng asta | kalih lawan suku | kang darbèni Nabi Musa | nênggih yayi malaekate Ngisrapil | sakhabat Bagendha Ngusman ||[14]

6. waktu subuh rêkaate kalih | panjingipun badan lawan nyawa | Jêng Nabi Adam kang darbe | sakhabatipun Harun | marmanira puniku yayi | ana waktu lalima | duk ing purwanipun | nalika jêng nabi duta | tinimbalan marang Hyang Kang Maha

--- 19 ---

Suci | minggah marang ing sawarga ||[15]

7. sapraptane dinangu mring Hyang Widi |[16] pan mangkene pandangune Pangeran |[17] lah sira bagea mangke | Mukhamad[18] satêkamu | sangking donya praptèng sawargi | apa lèh-olèhira | sira marang ingsun | jêng nabi duta turira | watahyatu angsal-angsal amba gusti | kaatura ing tuwan ||

8. Hyang Wasesa nulya amangsuli | ya Mukhamad asalamungalaeka |[19] jêng nabi duta sujude | ping lima gènnya sujud | Jabarail anulya angling | marang jêng nabi duta | tuwan nabi rasul | wus pinasthi dika tuwan | lan saumat limang waktu anêtêpi | wau kalane tuwan ||

9. duk dinangu ing Hyang Maha Suci | gupuh tuwan sujud kaping lima | puniku tuwan mulane | benjang tuwan sêdarum | malah dhatêng ing dina akir | sami anêtêpana | salat limang waktu | nulya nabi sinugatan | dhêdhaharan sawarnine ing sawargi | Jabrail gya angatak ||

10. nêdha tuwan dhinahara nuli | pasihane Gusti Maha Mulya | jêng nabi adhahar age | nulya dhinahar sampun | Jabarail angatak malih | nêdha tuwan têlasna | suguhe Hyang Agung |

--- 20 ---

jêng nabi rasul saurnya | sampun tuwuk kisanak gèn kula bukti | Jabrail alon mujar ||

11. wus pinasthi umat tuwan binjing | mung saduman kang manjing sawarga | dene kang kalih dumane | manjing naraka besuk | margi tuwan gènira bukti | amung têlas saduman | iku mulanipun | jêng nabi gupuh ngandika | pundi sanak kula têlasêne malih | Jabrail nulya mênggak ||

12. botên kenging lamun wali-wali | wau tuwan inggih kula atak | jare wus tuwuk saure | jêng nabi rasul gagêtun |[20] ngêmu waspa sajroning ati | sarwi amênggah-mênggah | tobat mring Hyang Agung | duk kalanira samana | waktu ngisa ngandikan marang Hyang Widi | subuh prapta ing wisma ||

Tamat pamulange Pandhita Mustakim.

Wallahu a'lam

Comments

Popular posts from this blog

Makna Kembang Setaman

MAKNA BUNGA " kembang staman "  dalam Sesaji Jawa  Kembang setaman versi Jawa" terdiri dari beberapa jenis bunga Yakni : Mawar, Melati, kanthil & Kenanga. Mengenal Berbagai Simbol Penghormatan Dalam falsafah hidup Jawa, berbakti kepada kedua orang tua dan para leluhur yang menurunkan adalah suatu ajaran yang diagungkan. Orang Jawa yang memahami hakekat hidup, tentunya akan sangat memahami apabila kesuksesan lahir dan batin tak akan bisa diraih apabila kita menjadi seorang anak atau generasi penerus yang durhaka kepada orang tua dan para leluhur yang menurunkannya. Ungkapan rasa berbakti, tidak hanya diucapkan dalam ikrar doa-doa puji-pujian yang ditujukan kepada leluhurnya. Salah satu wujud konkrit rasa berbakti tersebut adalah berupa sesaji, yang dimaksud sebagai persembahan atas segala rasa hormat dan rasa terimakasih tak terhingga kepada para leluhur yang telah wafat yang mana semasa hidupnya telah berjasa memberikan warisan ilmu, harta-benda, dan lingku...

Negarakertagama (Sansekerta)

Negarakertagama   Kitab Negarakertagama ini terdiri dari 98 Pupuh (Bagian dalam penulisan menggunakan media daun lontar) dan terdiri dari 2 bagian yang sama-sama setiap bagiannya tersebut terdiri dari 49 Pupuh. Berikut bagian dari pupuh-pupuh tersebut :  Bagian I -7 Pupuh tentang Raja dan Keluarganya -9 Pupuh tentang Kota dan Wilayah Majapahit -23 Pupuh tentang Perjalanan Raja keliling ke Lumajang -10 Pupuh tentang Silsilah Raja Majapahit Bagian II -5 Pupuh tentang perburuan Raja di Hutan Nandawa -5 Pupuh tentang perjalana pulang Raja ke Majapahit -1 Pupuh tentang oleh-oleh yang dibawa pulang dari berbagai daerah yang dikunjung -10 Pupuh tentang perhatian kepada leluhur -2 Pupuh tentang kematian Gajah Mada -10 Pupuh tentang bangunan-bangunan suci di Jawa dan Bali -9 Pupuh tentang upacara berkala -7 Pupuh tentang pujangga pemuja raja(Tentang diri Prapanca) NEGARA KERTAGAMA PUPUH 1-7 [Pupuh 1]     om nathaya namostu te stutinin atpada ri pada bhatara nityaça,...

Filosofi Jawa

Orang Jawa pada jaman dahulu selalu mempergunakan FILOSOFI/ UNEN-ENEN untuk menata kehidupan sehari-hari. Dan menerapkannya, maka dari itulah orang Jawa kuno terlihat lebih SANTUN daripada orang Jawa sekarang yang sudah terpengaruh oleh MODERNISASI, yang lebih mengutamakan EGO  daan kesenangan diri sendiri karena hanya mempelajari ilmu di bangku sekolah saja. Mungkin perlu adanya pembelajaran pada anak muda sekarang tentang MAKNA DAN ARTI HIDUP yang sejati dengan bantuan Filosofi Jawa Kuno. Sering terdengar perkataan yang terlontar dari orang-orang Jawa tua untuk anak2 muda sekarang WONG JOWO NANGING ORA JAWANI  yang artinya Orang Jawa tetapi tidak mengerti dan memahami makna dan tatanan kebaikan .  Di bawah ini sedikit dari Filosofi Jawa yang mungkin bisa mengingatkan dan membuka hati kita semua tentang keindahan FILOSOFI JAWA  yang masih cocok untuk diterapkan di sepanjang jaman. Ngluruk Tanpa Bala, Menang Tanp...